تبلیغات
قرآن و عترت
تصویر منتخب
صفحات ویژه قرآن و عترت
سامانه پیامک قرآن و عترت
امکانات معنوی
لوگوی دوستان
شناخت دشمنان خارجی و ویژ گی های آنان

آیه

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ لا یَأْلُونَكُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفی‏ صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَكُمُ الْآیاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ[1]

ترجمه:

اى اهل ایمان! از غیر خودتان براى خود محرم راز نگیرید؛ آنان از هیچ توطئه و فسادى درباره شما كوتاهى نمى‏كنند؛ شدت گرفتارى و رنج و زیان شما را دوست دارند؛ تحقیقاً دشمنى[با اسلام و مسلمانان] از لابلاى سخنانشان پدیدار است و آنچه سینه‏هایشان[از كینه و نفرت] پنهان مى‏دارد بزرگ‏تر است. ما نشانه‏ها[ىِ دشمنى و كینه آنان] را اگر مى‏اندیشید براى شما روشن ساختیم.‏


توضیح

شیطان را نباید تنها موجودی از طایفه جن دانست که دیده نمی شود؛ بلکه شیطان در اصطاح قرآن به هر فردی گفته می شود که دیگران را از راه حق و جاده ی مستقیم بندگی باز بدارد. بر این اساس، بسیاری از متکبران و زورگویان عالم، ذاتی شیطانی و پلید دارند. به همین جهت، قرآن کریم مخالفان انبیاء یا دوستان ناباب را شیطان نامیده است. شناخت دشمنان بیرونی و شیطان های انسان نما نیز چون شناخت ابلیس و راه های نفوذش ضروری است. مؤمنان باید بدانند که دشمنانی سرسخت و لجوج دارند که به هیچ وجه، اجازه ی برپایی دین و احکام آن را نخواهند داد. پیکار میان ایمان و کفر در طول تاریخ بوده و خواهد بود.

متأسفانه برخی گمان می کنند با ایجاد صلح و آشتی و در نظر گرفتن منافع مشترک، می توان میان کفر و ایمان

صلح برقرار کرد. این باور غلط است که موجب شده تا قرآن کریم بارها و بارها مسلمانان را از هرگونه اعتماد و

حسن ظن نسبت به کافران نهی کرده است.

نکته ها

«بِطانَة» به لباس زیر گفته می شود که به «بَطن» و شکم می چسبد. این کلمه، کنایه از مَحرم اسرار است. «خَبال» به معنای نابودی فکر و عقل است. «عَنَت»به معنی سختی و رنج، و «یألُون» به معنی کوتاهی کردن در انجام کار است.

دشمن برای ما چه آرزو می کند؟

اگر به واژه «وَدَّ» در قرآن بنگریم، آرزوهای دشمنان را درباره خود در می یابیم:

1.غفلت از سلاح وسرمایه خود. «وَدَّ الَّذِینَ کفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکمْ وَ أَمْتِعَتِکمْ»[2]

2.ضعف و سستی و مداهنه و سازش کاری. «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیدْهِنُونَ»[3]

3.رنج و فشار و به زحمت افتادن. «وَدُّوا ما عَنِتُّمْ»

4.ارتداد و بازگشت از دین. «وَدَّ کثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکتابِ لَوْ یرُدُّونَکمْ مِنْ بَعْدِ إِیمانِکمْ کفَّاراً»[4]

پیام ها

1-بیگانگان را مَحرم اسرار خویش قرار ندهیم. «لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکمْ» وجود مستشاران خارجی در کشورهای اسلامی، ممنوع است.

2-رازداری، یک وظیفه ی قطعی است. «لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکمْ»

3-هر مسلمانی هم که مصداق «دُونِکمْ» باشد، نباید محرم اسرار قرار گیرد، زیرا در میان مسلمانان نیز افراد فتنه جو و جاسوس، کم نیستند. «لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکمْ...»

4-ملاک دوستی و روابط صمیمانه ی مسلمانان با سایر جوامع باید ایمان باشد.«لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکمْ»

5-دشمن در ضربه زدن به فکر و اندیشه کوتاهی نمی کند. «لا یأْلُونَکمْ خَبالًا»

6-دشمنان با شگردهای گوناگون با ما برخورد می کنند: 1.فساد. «لا یأْلُونَکمْ خَبالًا» 2.فشار. «وَدُّوا ما عَنِتُّمْ» 3.نفاق. «ما تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکبَرُ»

7-دشمنان خود را بشناسید و هشیار باشید، آنان ذرّه ای در توطئه و فتنه علیه شما کوتاهی نمی کنند. «لا یأْلُونَکمْ خَبالًا وَدُّوا ما عَنِتُّمْ»

8-اوامر و نواهی الهی، دلیل و فلسفه دارد. اگر شما را از روابط صمیمانه با دشمنان نهی می کند، به خاطر آن است که آنان در توطئه علیه شما کوتاهی نمی کنند. «لا تَتَّخِذُوا... لا یأْلُونَکمْ»

9-از کوزه همان برون تراود که در اوست. از دشمن انتظاری جز بغض و کینه نیست. «قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ»

10-دشمنان خود را از تبلیغات آنان بشناسید. «قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ»

11-روابط صمیمی با دشمنِ توطئه گر، نشانه ی بی عقلی است. برخورد صمیمانه، با افراد بی صفا، کم عقلی است. «ما تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکبَرُ... ِانْ کنْتُمْ تَعْقِلُونَ»

12-خداوند به درون همه آگاه است و نقشه های دشمنان اسلام را افشا می کند.«وَ ما تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکبَرُ»

13-دشمنان شما منافق هستند، ظاهر و باطنشان یکی نیست. «ما تُخْفِی صُدُورُهُمْ»

14-خداوند با معرّفی روحیات دشمن، با شما اتمام حجّت کرده است. «قَدْ بَینَّا الْآیاتِ»

15-مؤمن بودن مسأله ای است و عاقل بودن مسأله دیگر، لذا در این آیه خداوند به مؤمنان می فرماید: کفّار را محرم اسرار خود قرار ندهید، اگر عقل دارید.«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا...إِنْ کنْتُمْ تَعْقِلُونَ»[5]

آیات متناسب

بقره، 120 / آل عمران، 119 /نساء، 89.

حدیث

امام رضا علیه السلام: «مَنْ وَالَى أَعْدَاءَ اللَّهِ فَقَدْ عَادَى أَوْلِیَاءَ اللَّهِ وَ مَنْ عَادَى أَوْلِیَاءَ اللَّهِ فَقَدْ عَادَى اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‏ »[6]کسی که با دشمنان خدا طرح دوستی بریزد، با دوستان خدا دشمن شده است و چنین کسی نیز، در حقیقت با خدا دشمن شده است.

پی نوشت ها

[1] آل عمران/ 118

[2] نساء/ 102.

[3] قلم/9.

[4] بقره/ 109.

[5] محسن قرائتى، تفسیر نور، 10جلد، مركز فرهنگى درسهایى از قرآن - تهران، چاپ: 4، 1389.

[6] مجلسی، بحارالانوار، ج 72 ص 391.


منبع 
اختصاصی پایگاه حوزه نت



ادامه مطلب
برچسب ها : دشمن، قران،


نظر

| | | پنجشنبه 1 تیر 1396 | |سید حسین میراکبری شیرآباد |