تبلیغات
قرآن و عترت
تصویر منتخب
صفحات ویژه قرآن و عترت
سامانه پیامک قرآن و عترت
امکانات معنوی
لوگوی دوستان
برخورد پسندیده امام مجتبی علیه السلام با همسایه یهودی

امام حسن مجتبی علیه السلام بسیار با گذشت و بزرگوار بود و از ستم دیگران چشم پوشی می کرد. بارها پیش می آمد که واکنش حضرت به رفتار ناشایست دیگران، سبب تغییر رویه فرد خطاکار می شد. در همسایگی ایشان، خانواده ای یهودی می زیستند. دیوار خانه یهودی، شکاف برداشته و نجاست از منزل او به خانه امام نفوذ کرده بود. مرد یهودی از این ماجرا با خبر شد. روزی زن یهودی برای درخواست نیازی به خانه آن حضرت رفت و دید که شکاف دیوار سبب شده است که دیوار خانه امام نجس شود. بی درنگ، نزد شوهرش رفت و او را آگاه ساخت. مرد یهودی نزد حضرت آمد و از سهل انگاری خود پوزش خواست و از اینکه امام، در این مدت سکوت کرده و چیزی نگفته بود، شرمنده شد. امام برای اینکه او بیش تر شرمنده نشود، فرمود: «از جدم رسول خدا(ص) شنیدم که گفت به همسایه مهربانی کنید». یهودی با دیدن گذشت و برخورد پسندیده ایشان به خانه اش برگشت و دست زن و بچه اش را گرفت و نزد امام آمد و از ایشان خواست تا آنان را به دین اسلام درآورد.



ادامه مطلب
برچسب ها : قصه، اخلاق،


نظر

| | | شنبه 31 تیر 1396 | |سید حسین میراکبری شیرآباد |
منطق تربیتی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم

یـکـی از هـمـسـران رسول خدا به نام ماریه قبطیه فرزندی به دنیاآورد که پیامبر(ص) نام او را ابـراهـیـم نهاد. این پسر، مورد علاقه شدید رسول اکرم(ص) قرار گرفت، اما هنوز هیجده ماه از عـمرش نگذشته بود که از دنیا رفت. پیغمبر که کانون عاطفه و محبت بود، از این مصیبت به شدت مـتاثر شد، اشک ریخت و فرمود: ای ابراهیم، دل می سوزدواشک می ریزد و ما محزونیم به خاطر تو، ولی هرگز بر خلاف رضای خدا چیزی نمی گوییم. تـمـام مـسـلـمانان از این مصیبت متاثر بودند، زیرا آنها می دیدند که غباری از حزن و اندوه بر دل پیغمبر(ص) نشسته است.




ادامه مطلب
برچسب ها : پیامبراکرم(ص)،


نظر

| | | جمعه 30 تیر 1396 | |سید حسین میراکبری شیرآباد |
پیامبر رحمت برای جهانیان

پیامبر رحمت

از آنجا که آیات گذشته بشارت حکومت روی زمین را به بندگان صالح می داد و چنین حکومتی مایه رحمت برای همه مردم جهان است در نخستین آیه مورد بحث به رحمت عامه وجود پیامبر ص اشاره کرده می گوید: "ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم" (وَ ما أَرْسَلْناک إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ).

عموم مردم دنیا اعم از مؤمن و کافر همه مرهون رحمت تو هستند، چرا که نشر آئینی را به عهده گرفتی که سبب نجات همگان است، حال اگر گروهی از آن استفاده کردند و گروهی نکردند این مربوط به خودشان است و تاثیری بر عمومی بودن رحمت نمی گذارد.




ادامه مطلب
برچسب ها : پیامبر اکرم(ص)،


نظر

| | | پنجشنبه 29 تیر 1396 | |سید حسین میراکبری شیرآباد |
اسراف اجتماعی وحکم قضایی آن ازمنظر قرآن

اسراف اجتماعی وحکم قضایی آن ازمنظر قرآن

قرآن کریم، قانون شکنی و سرپیچی از دستورهای الهی را مصداق اسراف معرفی کرده و تصریح داردکه، حکمِ قضایی اسراف و فساد در جامعه، اعدام و تبعید است.

استبداد، خودکامگی، استکبار، استثمار، خونریزی، ستم و هرگونه فساد اجتماعی از مصادیق بارز اسراف به شمار می رود.[1] خداوند در سوره مائده، پس از بیان نزاع هابیل و قابیل که سرانجام آن تحقق نخستین فساد بر روی زمین بود، بنی اسرائیل را از ریختن خون بی گناهان و فساد بر زمین نهی کرده و از فسادهای اجتماعی آنان به اسراف تعبیر می کند: «ثُمّ إِنّ کثیرًا مِنهُم بَعدَ ذلک فِی الأَرضِ لَمُسرِفون» مائده/5، 32




ادامه مطلب
برچسب ها : قرآن، اسراف،


نظر

| | | چهارشنبه 28 تیر 1396 | |سید حسین میراکبری شیرآباد |
مهدویت از دیدگاه آیت الله العظمی بهجت

اشاره:

اهل بیت همه نور واحدند؛ لذا انسان به هر کدام متوسل شود از دیگری جواب می گیرد. البته مصالحی در کار است همچنان که حضرت رسول(ص) در پاسخ حاجات درخواست شده از ایشان، به حضرت امیر(ع) و آن حضرت به امام حسن(ع) تا امام زمان(ع) حواله داده اند. زیرا مجری امور در این زمان آن حضرت است؛ نه فقط به لحاظ ظاهری بلکه به لحاظ ولایت باطنی نیز «نزدیک ترین ائمه به ما حضرت حجت(عج) می باشد.

بی تردید حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت که از مفاخر زندة تشیع است، برای بسیاری شناخته شده اند. ایشان که شیخ الفقهاء این عصرند از بزرگان اهل عرفان عملی نیز به شمار می آیند. شهادت بزرگان معرفت چون میرزا علی آقای قاضی، امام خمینی، آیت الله بهاءالدینی و ... بر این مطلب صحّه نهاده و ده ها نقل کرامت عملاً ایشان را بین خاص و عام شهرة این مقامات نموده است. لکن سلوک خاصّ ایشان؛ کم حرفی و فقدان تألیفات موجب شده که سخنانی از ایشان نقل و گاه به شکل گلچین چاپ شود که نوعاً فاقد نظمی منطقی و ارائة یک نظام منسجم به خواننده می باشد.



ادامه مطلب
برچسب ها : مهدویت، آیت الله بهجت،


نظر

| | | سه شنبه 27 تیر 1396 | |سید حسین میراکبری شیرآباد |
نام سوره ها از کجا آمده ؟


فضیلت خواندن  سوره‌های قرآن

اسامی سوره ها مانند تعداد آیات هر سوره توقیفی است ، و با صلاحدید شخص پیامبر نام گذاری شده است . بیشتر سوره ها یک نام دارد و برخی دو یا چند نام . این نام گذاری ها ، طبق شیوه عرب با کوچک ترین مناسبت انجام می گرفته است(1)که وجه تسمیه برخی از آنها در جدول زیر آمده است :



ادامه مطلب
برچسب ها : قرآن،


نظر

| | | دوشنبه 26 تیر 1396 | |سید حسین میراکبری شیرآباد |
توجه به نماز شب

نتیجه تصویری برای نماز ب

توجّه به نماز شب
مرحوم حجة الاسلام والمسلمین حاج سیّد احمد آقا خمینی می گفت :
وقتی كه ازعراق می خواستیم به كویت برویم به دلیل ممانعت برگشتیم . از ساعت پنج صبح برای اینكه كسی در نجف خبردار نشود بین الطّلوعین حركت كردیم به سوی كویت . در مرز كویت ما را راه ندادند. ما برگشتیم به مرز عراق . ترین وجه با امام برخورد كردند. حتّی یك اتاق كه امام در آنجا استراحت بكند به ما ندارند. سرانجام امام عبایشان را انداختند در كنار یك اتاق مخروبه كه آنجا بود و دراز كشیدند. ساعت یازده دوزاده شب بود كه از بغداد گفتند: به بصره برگردید. ما به بصره برگشتیم . ساعت یك یا یك و نیم بعد از نیمه شب به شهر بصره رسیدیم . یك ساعتی طول كشید تا مقدّمات كار را انجام بدهیم . بالاخره ساعت دو بود كه امام خوابیدند.
طولی نكشید كه من یك مرتبه دیدم زنگ ساعت به صدا درآمد. وقتی ساعت را نگاه كردم دیدم ساعت چهار نیمه شب است و امام برای نماز شب بلند شدند. یك پیرمرد كه از ساعت پنج صبح تا دو بعد از نصف شب نخوابیده وقتی می خوابد یادش می ماند ساعت را كوك كند كه برای نماز شب بیدار شود. قال رسول اللّه صلی الله علیه و آله : قَیِّدوا العِلمَ بِالكِتابِ:
علم و دانش را به وسیله نوشتن دربند كنید.
داستانهایی از علما/علیرضا حاتمی



ادامه مطلب
برچسب ها : نماز شب، قصه،


نظر

| | | یکشنبه 25 تیر 1396 | |سید حسین میراکبری شیرآباد |
مشترکات قرآن و حجّت زمان(ع)

قرآن چراغی است پرتوافکن که ابداً خاموش نمی شود و تا دنیا برقرار است مردم از هدایت او منقطع نشده، از پرتو آن کسب نور خواهند کرد. همین ملاک در وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) و اوصیای گرامی او نیز بنا به آیة مبارکة: إنّا أرسلناک شاهداً ... و سراجاً منیراً. موجود است.

اشاره:

قرآن کریم و امام معصوم دو چهره یک واقعیّت و دو ظهور یک حقیقت اند که تفکیک و جدایی آنها از هم فرض صحیحی ندارد؛ نه قرآن بدون امام، قرآن حقیقی است و نه امام بدون قرآن، امام واقعی است. یعنی انسان کامل، قرآن ممثل است و قرآن کریم، انسان کامل مدوّن. امام، قرآن عینی است و قرآن، امام علمی. امام، قرآن ناطق است و قرآن، امام صامت. امام، صراط عینی است و قرآن، صراط علمی. به همین خاطر این دو از یک سلسله صفات مشترک برخوردار هستند.1

خدای سبحان، قرآن کریم را به عنوان رحمت معرفی می کند:

هُدیً و رحمة للعالمین.

همچنین ائمه اطهار(ع) نیز در زیارت جامعة کبیره به عنوان معدن رحمت و رحمت پیوسته و متّصل ـ الرحمة الموصوله ـ معرفی شده اند. مجموع این تعبیرها، شاهدی بر یگانگی رسول اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع) و قرآن کریم در عوالم برتر از عالم ماده است، همان گونه که در قیامت نیز به یک حقیقت برمی گردند. هر گونه تکثّر ظاهری و مادّی، مختصّ به عالم دنیاست.




ادامه مطلب
برچسب ها : مهدویت، قرآن،


نظر

| | | شنبه 24 تیر 1396 | |سید حسین میراکبری شیرآباد |
علی علیه السلام، بیم دهنده و هادی امت در قرآن کریم

 علی علیه السلام، بیم دهنده و هادی امت در قرآن کریم

قرآن کریم در سوره مبارکه رعد می فرماید: وَ یقُولُ الَّذِینَ کفَرُوا لَوْلا أُنْزِلَ عَلَیهِ آَیةٌ مِنْ رَبِّهِ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکلِّ قَوْمٍ هَادٍ و آنان که کافر شده اند می گویند: «چرا نشانه ای آشکار از طرف پروردگارش بر او نازل نشده است؟» ای پیامبر تو فقط هشدار دهنده ای و برای هر قومی رهبری است.[1]

حدیث تفسیری

ابن عباس می گوید: هنگامی که آیه «تو فقط هشدار دهنده ای و برای هر قومی رهبری است» پیامبر اکرم فرمود:

«أنا المنذر وعلی الهادی من بعدی» وضرب بیده إلی صدر علی، فقال: «أنت الهادی بعدی یا علی، بک یهتدی المهتدون» بیم دهنده من هستم و هادی پس از من، علی است و دست خود را به سینه علی زد و فرمود: یا علی! تو هدایت کننده پس از من هستی و هدایت شدگان به وسیله تو هدایت می شوند.[2]




ادامه مطلب
برچسب ها : قرآن، امیرالمومنین،


نظر

| | | جمعه 23 تیر 1396 | |سید حسین میراکبری شیرآباد |